Aermacchi M-346 Master to samolot szkolny, produkowany przez włoskie konsorcjum Alenia Aermacchi, który ma zastąpić rodzime TS-11 Iskra. Inspektorat Uzbrojenia rozstrzygnął przetarg na Zintegrowany System Szkolenia Zaawansowanego (AJT - Advanced Jet Trainer) i 27 lutego 2014 r. w Dęblinie podpisano kontrakt, obejmujący dostawę 8 samolotów wraz pakietem technicznym, logistycznym oraz szkoleniem naziemnym załóg. Wartość kontraktu to 280 mln Euro.
Samolot pierwotnie był konstrukcją rosyjską Jak-30. Prototypy niebieski, szary i czerwony były kolejnymi ulepszeniami włosko-rosyjsko-słowackiej współpracy projektowej. Ostatecznie dane konstrukcyjne zostały wykupione przez Włochów. Wprowadzono zmiany dotyczące wyposażenia i montażu innych silników. Samolot oblatano 15 lipca 2004 r. opracowano na podstawie,fot. Alenia Aermacchi, inne zasoby internetowe
- M-346 napędzany jest dwoma silnikami turbowentylatorowymi F124-GA-200 o ciągu 27,8 kN;
- fotele wyrzucane klasy „0-0” Martin Baker/SICAMB Mk.16D;
- m.in. komputery misyji, układ nawigacji bezwładnościowej i układu IFF, wskaźniki przezierne (HUD);
- trzyciekłokrystaliczne wyświetlacze wielofunkcyjne;
- kabiny przystosowano do wykorzystania gogli NVG;
- uzbrojenie o łącznej masie do 3000 kg: rakiety powietrze – powietrze AIM-9 Sidewinder oraz IRIS-T i bomby lotnicze;
-
Rozpiętość [m] 9,72 Długość [m] 11,49 Wysokość [m] 4,98 Powierzchnia nośna [m2] 23,52 Masa własna [kg] 4610 Masa startowa (typowa dla wersji szkolnej) [kg] 6700 Masa startowa maksymalna (dla wersji uzbrojonej) [kg] 10250 Masa podwieszeń [kg] 3000 Zużycie paliwa (typowa misja szkolna [kg/min] 50 Prędkość maksymalna w nurkowaniu [Ma] 1,2 Prędkość maksymalna na 1524m [km/h] 1093 Wznoszenie [m/s] 102 Pułap [m] 13716 Rozbieg [m] 290 Dobieg (z minimalną rezerwą paliwa) [m] 550 Zasięg do przebazowania (paliwo w zbiornikach wewnętrznych) [km] 1852 Zasięg z dwoma zbiornikami dodatkowymi i rezerwą 10% [km] 2590 Zasięg z trzema zbiornikami dodatkowymi i rezerwą 10% [km] 2778 Maksymalna prędkośćkątowa zakrętu na wys. 1524m [stopnie] 14,5 Dopuszczalne współczynniki przeciążeń [g] +8/-3
|