Start

ULC

===Forum 7 eds===

Dowództwo Generalne

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych

Inspektorat Wsparcia SZ

Agencja Uzbrojenia

polska zbrojna

Kolporter RSS

 
Caracal w Powidzu Poleć znajomemu

Wybrana grafikaNa lotnisku 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu od 12 maja trwają loty śmigłowca Caracal H225M. Szefem grupy weryfikacyjnej jest płk Adam Marciniak z Inspektoratu Uzbrojenia, testy są ostatnim etapem oceny złożonej oferty.

"Ideą sprawdzeń weryfikacyjnych jest dokonanie porównania zadeklarowanych w złożonej ofercie parametrów technicznych z rzeczywistymi ich wartościami osiągniętymi podczas badań. Wyniki tych porównań mają jednoznacznie wskazać, czy śmigłowiec spełnia oczekiwania sił zbrojnych – wyjaśnił.

Sprawdzeniu podlegają 32 parametry obejmujące cztery zasadnicze obszary – tzw. wspólną platformę, konstrukcję śmigłowca, jego osiągi i wyposażenie pokładowe.

 Wybrana grafika

W zakresie wspólnej platformy wojsko chce sprawdzić przede wszystkim udział wyposażenia śmigłowca bazowego w poszczególnych wersjach i wariantach śmigłowców docelowych. Zamówione bowiem mają zostać maszyny przeznaczone m.in. do transportu żołnierzy, bojowego poszukiwania i ratownictwa oraz zwalczania okrętów podwodnych. Chodzi o takie parametry jak pochodzenie śmigłowców od jednego producenta, zastosowanie najwyżej dwóch typów silników i 50-proc. poziom wzajemnej zamienności części między nimi.

Testy konstrukcji obejmą zamienności stosowanych materiałów pędnych i smarów (zwłaszcza stosowanych w NATO), budowę śmigłowca i jego podwozia, posiadanie certyfikatów lotniczych i spełnianie międzynarodowych norm lotniczych.

Sprawdzane osiągi śmigłowca to m.in. pułap, długotrwałość lotu, prędkość, wykonanie zawisu, możliwości transportowe oraz promień działania. - W czasie sprawdzeń piloci grupy weryfikującej, którzy posiadają doświadczenie w lotach na śmigłowcach, w tym w lotach w misjach bojowych, wezmą udział w badaniach w locie w składzie załogi testowanego śmigłowca – zaznaczył Marciniak.

W zakresie wyposażenia pokładowego wojsko chce sprawdzić m.in. zdolność do wykonywania lotów w dzień i w nocy, systemy zobrazowania i komunikacji, i pozostałe instalacje zapewniające bezpieczne użytkowanie śmigłowca.

Testy zostały podzielone na dwie fazy – naziemną i w locie. Rozpoczęły się we wtorek i potrwają około miesiąca. - Dotychczas przeprowadzone testy potwierdzają zgodność uzyskanych wyników z zapisami złożonej oferty – powiedział w czwartek Marciniak.

W skład grupy weryfikującej wchodzi 28 ekspertów z różnych dziedzin – od operacyjnego użycia śmigłowców po aspekty techniczne. Reprezentują oni m.in. Sztab Generalny Wojska Polskiego, dowództwo generalne, inspektoraty uzbrojenia i wsparcia. Prace grupy nadzoruje SKW, ŻW i Biuro ds. Procedur Antykorupcyjnych MON.

Pod koniec kwietnia Inspektora Uzbrojenia, w ślad za propozycją złożoną przez wicepremiera, ministra obrony Tomasza Siemoniaka, zaprosił przedstawiciela NSZZ "Solidarność" do zapoznania się z dokumentami przetargowymi i do testów śmigłowca. Nikt ze związkowców nie przyjechał jednak do Powidza.

Przedstawiciel oferenta Wojciech Kowalewski podkreślał, że śmigłowiec został zaprojektowany do wykonywania misji o maksymalnym stopniu trudności – lotów przy złej pogodzie, w nocy, na duże odległości i z dużym ładunkiem.

- Jest to prawdziwa platforma wielozadaniowa. Najważniejsze, że może przenieść jednocześnie bardzo duży ładunek użyteczny na bardzo duże odległości z bardzo dużą prędkością. Te trzy rzeczy występują w śmigłowcach, ale nie zawsze razem – powiedział.

W czwartek testy nie były prowadzone. Śmigłowiec został zaprezentowany grupie dziennikarzy, a po południu odbędzie się pokaz dla posłów i senatorów z komisji obrony.

W kwietniu w przetargu na 50 wielozadaniowych śmigłowców w różnych wersjach MON wybrało maszynę produkowaną przez Airbus Helicopters; śmigłowiec H225M (dawniej Eurocopter EC725) Caracal został zakwalifikowany do prób. Dwie pozostałe oferty – PZL Świdnik i AgustaWestlang ze śmigłowcem AW149 oraz konsorcjum Sikorsky Aircraft i PZL Mielec z maszyną Black Hawk – resort odrzucił, jako powód podając niespełnienie wymogów formalnych. Jeśli zakwalifikowany do testów w locie śmigłowiec pomyślnie przejdzie próby, podpisanie umowy, wartej ok. 13 mld zł, ma nastąpić jeszcze w tym roku. Dostawy mają się zacząć w roku 2017.

także za onet.pl

 Wybrana grafika

 Wybrana grafika

 Wybrana grafika

 

 

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 

Sonda

Jakie uzbrojenie i wyposażenie powinno się dokupić do polskich samolotów F-16
 

EASA Regulation

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych

Niezależne Forum o Wojsku

Gapa technika

Odwiedzający