Start arrow Aktualności arrow Aktualności arrow Projekt rakietowy HIPERGOL

ULC

===Forum 7 eds===

Dowództwo Generalne

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych

Inspektorat Wsparcia SZ

Agencja Uzbrojenia

polska zbrojna
Projekt rakietowy HIPERGOL Poleć znajomemu
 Wybrana grafika
Zespół inżynierów Łukasiewicz-Instytutu Lotnictwa wspólnie z pracownikami Zakładu Produkcji Specjalnej GAMRAT w Jaśle przeprowadzili, w okresie 11.2021 – 02.2022, badania demonstratorów silników rakietowych zasilanych hipergolicznym materiałem pędnym na bazie 98% nadtlenku wodoru. Testy przeprowadzono w zmodernizowanej w tym celu hamowni silników rakietowych ZPS GAMRAT w Jaśle.

 Warto przypomnieć, że pierwsze spotkanie koordynacyjne miało miejsce 1 lutego 2017 r. w Instytucie Lotnictwa.

 Wybrana grafika

Przedstawiciele członków konsorcjum w składzie: Instytut Lotnictwa (lider konsorcjum), Politechnika Warszawska (Wydział Mechaniczny, Energetyki i Lotnictwa) oraz Zakład Produkcji Specjalnej „GAMRAT” Sp. z o.o. spotkali się w celu szczegółowego omówienia założeń merytorycznych poszczególnych zadań projektu oraz przedstawienia zasad realizacji i rozliczeń projektu.

Głównym celem projektu jest opracowanie demonstratora silników rakietowych na ciekły, nietoksyczny dla personelu technicznego, materiał pędny o cechach zapłonu hipergolicznego. Wytworzona technologia będzie mogła znaleźć zastosowanie zarówno w silnikach marszowych rakiet nośnych, jak i ich ostatnich stopni.

 

 

 Obecnie:

Ten ważny kamień milowy został osiągnięty w ramach projektu HIPERGOL, finansowanego przez NCBiR (DOB-BIO8/07/01/2016).

Wyniki potwierdziły wysokie osiągi materiału pędnego, który pozwala na uzyskanie czasu opóźnienia samozapłonu na poziomie ok. 5 ms. Silnik zademonstrował stabilną pracę, ciąg powyżej 4 kN i impuls właściwy około 2100 m/s.

Wykonano łącznie kilkadziesiąt prób demonstratora w dwóch wersjach: z komorą akumulacyjną i regeneracyjną (chłodzoną wodą). W ramach projektu, konsorcjum wypracowało szereg nowych kompetencji w dziedzinie projektowania silników rakietowych na ciekłe, hipergoliczne materiały pędne, w tym technologię głowic wtryskowych, komór spalania opartych o stopy miedzi czy materiałów ablacyjnych. Opracowanie demonstratora wymagało zastosowania i rozwinięcia wielu innowacyjnych rozwiązań technologicznych w obszarach takich jak druk 3D, drążenie EDM, precyzyjna obróbka CNC czy spawanie laserowe.

Dodatkowo, ZPS GAMRAT uzyskał nowe zdolności, unikatowe w skali Europy, do testowania silników rakietowych na ciekłe materiały pędne.

Projekt HIPERGOL, w ramach którego opracowano technologię silników rakietowych na ciekły, hipergoliczny materiał pędny do zastosowań w nośnikach rakietowych i platformach satelitarnych nowej generacji, zrealizowany został w okresie 12.2016 – 02.2022 przez konsorcjum składające się z Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa (LIDER), Zakładu Produkcji Specjalnej GAMRAT oraz Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej.

Kierownik projektu: mgr inż. Wojciech Florczuk

żródła www:

https://dlapilota.pl/wiadomosci/polska/zespol-inzynierow-lukasiewicz-instytutu-lotnictwa-zakonczyl-projekt-hipergol

https://ilot.lukasiewicz.gov.pl/pierwsze-spotkanie-konsorcjum-projektu-hipergol/

 

 

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 

EASA Regulation

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych

Niezależne Forum o Wojsku

Gapa technika