3.eltł z Wrocławia i 2.eltł z Bydgoszczy zostały rozwiązane w 2010 r., a żołnierze, którzy je tworzyli rozpoczęli formowanie nowego w Siłach Powietrznych pododdziału - 7 eskadry działań specjalnych. Powidzka eskadra ma wykonywać zadania na rzecz wojsk specjalnych i z nimi współdziałać.
Okres tworzenia od lipca 2010 r. nie został zakończony. Początki były trudne.Najpierw w 33 BLTr powstały dwa oddzielne komponenty-eskadry, które ze sobą współdziałały, ale organizacyjnie podporządkowane były pod różne Grupy(Działań Lotniczych i Grupa Obsług). Dwie eskadry: eskadra lotnicza i eskadra obsługi 7 eds miały dwóch dowódców: ppłk pil mgr inż.Grzegorz Wiatrak i mjr mgr inż. Mariusz Bigos. Wyposażenie etatowe i faktyczne, odbiegało od standardów przyjetych dla formacji specjalnych. Mimo to szybko, jak na warunki wojskowe, dokonano pozytywnych zmian organizacyjno-etatowych. Następuje coraz większe usamodzielnienie eskadry. Zmienają się struktury, ukompletowanie, a także wyposażenie i wyszkolenie personelu latajacego i technicznego. Plany zakładały osiągnięcie gotowości do działań w 2013r.- powiedział PAP szef SGWP gen. Mieczysław Cieniuch. Eskadra jest w trakcie przygotowań do osiągnięcia gotowości operacyjnej. 7eds z części swych sił i środków będzie wydzielać Zadaniowy Lotniczy Zespół Bojowy (ZLZB). Część żołnierzy wchodzących w skład ZLZB, przeszła już kwalifikację podobną do tej, jaką przechodzą komandosi. Tworzą oni Zespół Działań Specjalnych 33 BLTr W eskadrze pełnią służbę żołnierze z doświadczeniem z misji: PKW Czad, PKW Irak i PKW Afganistan. Są wśród nich również lotnicy odznaczeni odznaką pilota lub odznaką nawigatora wojskowego wykonującego loty w warunkach wojennych. "Eskadra powinna osiągnąć zdolność do działania w 2013 r. po to, by w 2014 mogła być certyfikowana i wykonywać zadania, jakie określają dokumenty sojusznicze" - powiedział gen. Cieniuch. Jak wyjaśnił, termin ten jest związany z planowanym osiągnięciem w 2014 r. przez Dowództwo Wojsk Specjalnych gotowości do dowodzenia pododdziałami z innych państw i kierowania operacjami sojuszniczymi. Generał ujawnił, że na wyposażeniu eskadry docelowo ma się znaleźć 12 śmigłowców różnego typu i 2 samoloty Bryza. Szef SGWP pytany, dlaczego prace w Siłach Powietrznych nad tworzeniem eskadry postępują tak wolno, powiedział, że "chwilowo idzie to dość opornie, ale wojsko chce zrobić to sprawnie, tanio i dobrze". Generał podkreślił, że armia planuje w maksymalnym stopniu wykorzystać wiedzę, zdolności, umiejętności i poziom wyszkolenia pilotów, którzy uczestniczyli w misjach bojowych m.in. w Iraku i Afganistanie. Oprócz szkolenia załóg w Polsce, podjęto działania mające przyspieszyć proces szkoleniowy, podpisując umowy z firmami zagranicznymi: litewskim Aviabaltika (posiadający symulator Mi-17) i czeskim LOM Praha. 31 maja 2012 r. zakończono pierwszą turę szkolenia lotniczego by móc wykonywać transport i wsparcie ogniowe w operacjach specjalnych. Szkolenie odbyło się w Hurlburt Field, bazie wojskowej US Air Force. Szkolenie było prowadzone siłami i środkami 6th Special Operations Squadron podległego 1st Special Operations Wing. 3 lipca 2012 roku została podpisana w Powidzu umowa pomiędzy 33 Bazą Lotnictwa Transportowego, a przedsiębiorstwem LOM Praha na szkolenie w teorii i praktyce żołnierzy mających latać bojowo na Mi-17. Po ukończeniu kursu powidzcy lotnicy będą mogli latać we wszystkich warunkach terenowych dniem i nocą. 9 lipca 2012 roku Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował o prowadzonych działaniach na rzecz wypożyczenia dwóch Mi-17 do celów szkoleniowych pododdziału. Śmigłowce mają umożliwiać wykonywanie lotów pilotażowo-nawigacyjnych w warunkach VMC i IMC w dzień i w nocy; loty według procedur VFR i IFR; loty z zastosowaniem NVG; lotów nad morzem oraz lotów w terenie górzystym. 17 sierpnia 2012 roku 12 pilotów z 7.eds w Powidzu do końca listopada ma wylatać w Czechach prawie 400 godzin na śmigłowcach Mi-17, zarówno w dzień, jak i w nocy. Jest to realizacja umowy zawartej między 33 BLTr a LOM Praha. W dniach 3-14 września 2012 r. 16 żołnierzy z Powidza wraz z Mi-17 wzięło udział w ćwiczeniach Logical Decision 2012. Żołnierze Sił Powietrznych ćwiczyli działania lotnicze w 86 Solnockiej Bazie Śmigłowców (MH 86. Szolnok Helikopter Bázis). W ćwiczeniach brały udział Węgry, Macedonia, Słowacja i Polska. Były to pierwsze zagraniczne ćwiczenia 7eds. W trakcie ćwiczeń żołnierze załóg lotniczych i sztabu eskadry prowadzili działania związane ze specyfiką własnej formacji w tym w czasie nocy. Modernizacja śmigłowców Przeznaczenie Eskadra ma prowadzić operacje powietrzne poprzez lotnicze działania specjalne jak desantowanie linowe, wprowadzania i wydobywanie sekcji Wojsk Specjalnych, techniką szybkiej liny, linami alpinistycznymi, przy pomocy drabiny linowej i metodą Special Patrol Insertion/Extraction. Ponadto przewiduje się działania: powietrznodesantowe operatorów WS, rozpoznanie powietrzne oraz lotnicze wsparcie ogniowe. Eskadra posiadać będzie zdolność prowadzenia działań w trudnych warunkach, w dzień i w nocy. 7eds ma wykonywać je działając nad akwenami (desant do wody, na okręt, i wydobywanie z nich), na lądzie (w tym na terenie zurbanizowanym, w górach i na równinach). Skład i wyposażenie Eskadra składa się ze sztabu, zespołu lotniczego oraz zespołu obsługi technicznej. Zespół techniczny posiada śmigłowce i personel SIL do obsługi. Na wyposażeniu kluczy znajdują się śmigłowce typu Mi-17 (Mi-17 i Mi-17-1W). Planuje sie doposażenie eskadry o śmigłowce Mi-24W. Dowódcy ppłk pil. Grzegorz Wiatrak eskadra obsługi (7eds): mjr Mariusz Bigos ppłk pil. Marek Szymaniak ppłk pil. Grzegorz Kołodziejczyk PLATFORMA WIERTNICZA 28 kwietnia 2014 r. ANAKONDA-2016 czewiec 2016 r.
|